SEO-tips för 2023!

Vi har kommit en bit in i år 2023 nu och årets trender när det gäller SEO börjar synas. En stor trend är att allt fler tittar närmare på Google Analytics 4, eller GA4 som det förkortas, och därför väntar med optimering för att se vad som händer i sommar när gamla Google Analytics försvinner och GA4 tar över.

En annan trend är att AI börjar ta sig fram. Här vill vi varna för att använda AI-genererad text. ChatGPT och liknande tjänster kan användas för att ta fram text snabbt men det blir en typ av content som snabbt rankas ned av Google och som garanterat jobbar på att utveckla sina algoritmer för att upptäcka text som är AI-genererad.

Även om de inte har lyckats med det fullt ut så håller text skriven av en AI inte särskilt hög kvalitet. Den innehåller ofta många felaktigheter och den skrivs på ett sätt som gör att man riskerar att straffas för “duplicate content” eller för att texten blir irrelevant på grund av alla felaktigheter.

En annan sak som är viktig att tänka på när det gäller just content är att det inte alltid är den längsta texten eller den med mest density som rankas högst. Backlinks och kvalitet är också viktigt.

Säg att du ska skriva en text om billiga kontinentalsängar för att ta ett exempel. Här har du ditt key word klart redan. Något som är viktigt att tänka på här är att inte överanvända relaterade uttryck i texten. Ett ord som sängar bör inte användas i varje mening, då det tar över när det gäller density. Utan använd hellre ditt key word en gång extra.

En annan sak som är viktig att tänka på är att SERP:en blir allt mer full av inforutor och dropdowns. För att folk ska klicka på en länk måste både rubriken och texten vara kristallklar och tydlig. Läsaren måste förstå på en gång vad din länk kommer att ge för information för att vilka klicka in. Så slipa på den!

Add a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *